Hyppää sisältöön

Tunne Eurooppa -pelissä nuoret saavat enemmän tietoa Euroopasta

Tunne Eurooppa -pelin tarkoitus on laajentaa oppilaiden tietoja Euroopasta. Kun tein erilaisia tehtäviä pelissä, sain esimerkiksi tietoa milloin Suomi liittyi EU:hun ja mitä Euroopan neuvosto tekee. Lisäksi opin miten EU halusi ehkäistä sen, ettei eurooppalaisten asukkaiden asema muuttuisi  vaikka Brexit oli käynnissä. 

Nuoret eivät yleensä osoita kiinnostusta näihin asioihin tai halua vapaaehtoisesti tietää lisää Euroopasta. Kuitenkin pelin aikana kun etsit vastausta tehtäviin, huomaat että asiat jäävät mieleesi. Tätä peliä voi käyttää hyödyksi maantiedon tai historian tunneilla, sillä pelissä on tehtäviä Euroopan historiasta, Suomen asemasta Euroopan unionissa ja tietoa Euroopan keskuspankista.  

Mitä sinun kannattaisi tietää ennen pelin aloittamista

Pelin tarkoitus on tuntea Eurooppaa enemmän ja saada tietoa siitä. Eurooppa on laaja alue, josta on tosi paljon tietoa. Peli kestää n. 45-60 minuuttia, koska tehtävissä on paljon tekstiä, ja niihin pitää löytää vastaus.

Osassa tehtävistä pitää löytää vastaus nettisivulta. Peli kannattaisi aloittaa tunnin alussa tai pelata sitä kahdessa osassa, sillä tehtävissä on erilaisia tasoja ja harjoituksia, sekä vastaustapoja jotka ovat muun muassa piirtäminen, ääni, video ja teksti.

Erilaiset vastaustavat ovat hyviä, sillä voit olla luova vastauksellasi. Itse en käyttänyt kovin paljoa muuta kuin tekstiä vastauksissani, sillä en kauheasti tykkää ottaa videoita tai äänittää, eli jotain mikä tulee jonkun muun arvioitavaksi. Monipuoliset vastaustavat ovat hyviä, sillä moni nuori kokee samalla lailla, kuin minä.

Kirjoittaja: Aaliyah
Kirjoittaja on Nuorten Akatemian kevään 2022 TET-harjoittelija

Nuorten Akatemian pelit ovat maksuttomia ja pelit toimivat Seppo-alustalla. Pelit on suunniteltu ensisijaisesti oppilaitosten käyttöön, mutta niitä voi hyödyntää myös muussa nuorten ryhmätoiminnassa. Tunne Eurooppa -pelin voit tilata linkin takaa ja siitä on myös englanninkielinen versio. Peli soveltuu yläluokille ja toiselle asteelle.