Tutustu vaateteollisuuden kulissin taakse kurkistavaan Pikamuodista hitaaseen -oppimispeliin ja tilaa se luokallesi. Peli on suunnattu yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille ja on kestoltaan noin tunnin mittainen kokonaisuus.
Pelissä selviää esimerkiksi mitä on viherpesu, mistä suurin osa vaatteistamme tulee ja kuinka paljon vettä menee yhden t-paidan tekemiseen. Lisäksi peli haastaa pohtimaan muun muassa omaa tyyliä ja tulevaisuuden vaatemateriaaleja.
Mistä sinä haluaisit, että tulevaisuudessa tehdään vaatteita? Miten olisi vaikka päivänkakkarat?
Tekeekö ostaminen onnelliseksi?
Pikamuodista hitaaseen -pelin avulla nuoret tutustuvat ajankohtaiseen tietoon vaateteollisuuden ja kestämättömän kuluttamisen vaikutuksista niin ympäristöön kuin ihmisoikeuksiinkin. Peli kannustaa muutokseen ja kriittiseen ajatteluun sekä tarjoaa näkökulmia siihen, mihin omat valinnat vaikuttavat. Kuluttamisen ja onnellisuuden ei tarvitse kulkea käsi kädessä.
Pikamuodista hitaaseen -pelissä liikkeelle lähdetään termejä avaavista perusteista. Siitä matka jatkuu omaan vaatekaappiin, median vaikutuksiin ja vaateteollisuuden ympäristövaikutuksiin sekä ihmisoikeuskysymyksiin.
Psst! Mikä on lempivaatteesi? Ja tiesitkö, että ekologisin vaate on aina se, jonka jo omistat?
Voimme yhä vaikuttaa voittaako vaateteollisuus vai maapallo tämän erän
Tekstiiliteollisuuden päästöt ovat suuremmat kuin lento- ja laivaliikenteen yhteensä. Ja silti toivoa on! Pelin tarkoitus ei ole lannistaa vaan innostaa, inspiroida ja kannustaa.
Pelaajat pääsevät pohtimaan miten he voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa tulevaisuuden kulkuun. Ja tietysti mukana on myös hyviä uutisia, sillä esimerkiksi uusien kierrätysmateriaalejen kehittely, Agenda 2030 sekä Euroopan Unionin tekstiilistrategia luovat toivoa tulevaan.
Vinkki: Mitä jos kävisitkin ostoksilla omassa vaatekaapissasi?
Tilaa peli ja innostu luokkasi kanssa hitaasta kuluttamisesta
Voit tilata Seppo-alustalla toimivan Pikamuodista hitaaseen -opetuspelin sivuiltamme.
Tutustu tilausohjeisiin ja tilaa peli täältä.
Tärkeä teema sopii moneen oppiaineeseen ja opintokokonaisuuteen: peliä voi pelata esimerkiksi biologian, yhteiskuntaopin, käsityön tai vaikka äidinkielen tunnilla. Ylipäätään teema sopii osaksi ympäristö-, media- tai kuluttajakasvatuksen kokonaisuuksia. Ammattikoulussa peli sopii erityisen hyvin materiaaliksi vaatetusalan opintoihin.
Seppo-pelien pelaaminen onnistuu älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Pelin ohjaajalle suosittelemme laitteeksi tietokonetta. Pelimme ovat tilaajille täysin maksuttomia, eikä tilaajalla tarvitse olla Seppo-lisenssiä entuudestaan.
Pikamuodista hitaaseen -peli on suunniteltu yhteistyössä Eetin, Josko-kollektiivin, Fuusio oppijoiden sekä väitöskirjatutkijoiden Anna Härrin ja Essi Vesterisen kanssa. Hanketta rahoittaa Koneen Säätiön tuella.