Pakopeli itsenäisyyteen -hankkeessa kehitetään nuorille suunnattua digitaalista oppimispeliä, joka tukee itsenäistymisvaiheessa olevia nuoria asumiseen liittyvien kysymysten ja haasteiden käsittelyssä. Ilmoittaudu nyt mukaan testipelaajaksi ja auta meitä kehittämään peliä!
Pakohuonepelin kaltainen peli tarjoaa elämyksellisen ja osallistavan tavan käsitellä tarinan ja pulmanratkontatehtävien kautta itsenäistyvän nuoren elämään liittyviä teemoja, kuten arjen hallintaa, vastuuta, suhteita muihin ihmisiin sekä rahankäyttöä.
Kenelle testaus on suunnattu
Testaajiksi haetaan valtakunnallisesti ammattilaisia, jotka työskentelevät ensimmäiseen omaan kotiin muuttavien nuorten asumisen ja itsenäistymisen tukena. Erityisesti toivomme mukaan jälkihuollon ja lastensuojelulaitosten ohjaajia, mutta testaajiksi soveltuvat myös esim. asumisohjaajat, yksilövalmentajat ja Ohjaamojen työntekijät.
Näin peli toimii
- Peli toimii ThingLink-alustalla nettiselaimessa. Peli ei vaadi kirjautumista tai ohjelmistojen lataamista laitteelle.
- Pelin voi pelata puhelimella, mutta tabletti tai tietokone tarjoaa paremman käyttökokemuksen.
- Nuori voi pelata pelin yksin tai yhdessä toisen nuoren kanssa.
- Pelin kesto on noin 1 tunti, ja sen jälkeen käydään purkukeskustelu (kesto myös noin tunnin), joka syventää pelin teemoja ja linkittää ne nuoren omaan elämään. Purkukeskustelu voidaan käydä myös useamman nuoren kanssa yhteisesti (max. 5 nuoren ryhmä), vaikka osallistujat olisivat kukin pelanneet pelin yksin.
- Purkukeskustelu on olennainen osa pelin pedagogista kokonaisuutta ja suositellaan käytäväksi heti pelin jälkeen tai viimeistään parin päivän sisällä.
Ohjaajan rooli testauksessa
Ohjaaja seuraa mahdollisuuksien mukaan nuoren pelaamista ja havainnoi pelin etenemistä, tukee nuorta tarvittaessa pelaamisessa ja käy pelin jälkeen purkukeskustelun nuoren kanssa.
Näin osallistut
Ilmoittaudu testipelaajaksi oheisella lomakkeella. Kun testattava peliprototyyppi valmistuu, saat sähköpostitse pelilinkin, jonka voit jakaa nuorelle, ohjeet purkukeskustelun pitämiseen sekä linkit palautelomakkeisiin.
Palautelomakkeiden täyttäminen on tärkeää, jotta testauksesta saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää pelin kehittämisessä.