Hyppää sisältöön

Kouluvierailijatarinoita: pakopelejä ja kestävää kehitystä

Vuosina 2023 ja 2024 Nuorten Akatemian kouluvierailijat ovat pitäneet yläkouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa työpajoja, joissa nuoret ovat päässeet käsittelemään innostavin menetelmin kestävän kehityksen ja kestävän kuluttajuuden teemoja sekä harjoittelemaan medialukutaitoa. Lisäksi Vainua viherpesu -hankkeessa vierailuja pitivät Nuorten Akatemian ensimmäiset pakopelivierailijat!
Millaisia kohtaamisia vierailijat ovat kokeneet nuorten kanssa ja miten pakopelin pelaaminen koulussa on sujunut? Näihin kysymyksiin vastaavat kouluvierailijat Aino Joensuu ja Petra Karjalainen.

Aino Joensuu

Olen Aino, erityispedagogiikan opiskelija Oulun yliopistosta. Olen opintojeni alusta asti toivonut pääseväni tutustumaan järjestötoimijoihin ja työskentelemään myös nuorten kanssa. Siksi innostuin, kun huomasin haun Pikamuodista hitaaseen muotiin -kouluvierailijaksi. Ajattelin, että tässä yhdistyy kaikki kiinnostava: tyyli, tekstiilit, taide, nuoret ja kokemuksellinen oppiminen. Olin ilahtunut, kun tämän hankkeen päätyttyä minua pyydettiin mukaan Vainua viherpesu -hankkeen kouluvierailijaksi, sillä pääsin taas jatkamaan intohimoaiheideni ja nuorten parissa, mutta tällä kertaa hieman eri näkökulmasta ja erilaisin menetelmin.

Kouluvierailulla ihanaa on ollut huomata, miten hienoja ajatuksia nuorilla on. Nuorten kanssa työskentely on hauskaa, innostavaa ja sopivan haastavaa. Palkitsevaa on nähdä, miten nuoret ponnistelevat vaikeidenkin tehtävien parissa, mutta kuitenkin oivaltavat, onnistuvat ja kokevat tekemisestä iloa. Merkitykselliseltä on tuntunut myös se, miten lämpimästi opettajat ovat ottaneet minut vastaan ja miten opettajuuteni on heiltä saamani palautteen myötä vahvistunut.

Pakopelien ohjaaminen on ollut selkeää kouluvierailijakoulutuksen ja hyvin valmisteltujen materiaalien ansiosta. Pakopeli on ollut nuorille motivoiva tehtävä, ja kaikki ryhmät ovat tehneet sinnikkäästi töitä läpäistäkseen sen. Vierailun toinen osuus koostuu keskustelusta, jota pakopelin esimerkit ovat konkretisoineet ja pohjustaneet hyvin. Abstraktilta ja etäiseltäkin tuntuvat asiat tulevat pakopelin materiaalien kautta lähelle niin, että ilmiöön on voitu paneutua ryhmäkeskusteluissa tarkastikin.

Kouluvierailijana olen todella huomannut sen, että osallistuminen on vapaaehtoisuuteen perustuvaa ja että jokainen osallistuu omalla tavallaan. Kouluvierailuissa toteutuvat turvallisemman tilan periaatteet, ja nuori saa kouluvierailun ajan kokeilla täysin uudenlaisen tehtävän parissa omaa osaamistaan. Koen erityisen tärkeäksi sen, että nuoret saavat toiminnan kautta välineitä myös toimijuuteen kuluttajana ja kansalaisena.

Petra Karjalainen

Olen Petra, vastavalmistunut kieliasiantuntija sekä sosiaalitieteiden opiskelija Turun yliopistosta. Olen toiminut kouluvierailijana Nuorten Akatemialla vuoden 2023 alusta lähtien. Keväällä 2023 pidin Pikamuodista hitaaseen muotiin -vierailuja. Syksyllä 2023 toimin #TarkkaFyrkka -hankkeen vierailijana ja nyt keväällä 2024 olen saanut pitää Vainua viherpesu -hankkeen pakopelivierailuja. Minut veti Nuorten Akatemialle kiinnostavat hankeaiheet. Olin aiemmin toiminut toisessa järjestössä kouluvierailijana ja tykännyt siitä paljon. Nuorten Akatemialla sain mahdollisuuden yhdistää mielekkään työn kestävän kehityksen edistämiseen, mikä on aina ollut minulle todella tärkeää.

Pakopelin ohjaaminen on ollut aivan mahtavaa! Nuorten innostus pakopelin tekemiseen on ollut itseäkin innostavaa ja inspiroivaa kokonaisuudessaan. Uskonkin, että pakopeli on todella tehokas pelillistämisen muoto ja sitä voikin hyödyntää melkeinpä minkä aiheen kanssa tahansa. Pelillisyys on aivan äärimmäisen tehokas keino opettaa tärkeitä ilmiöitä ja vahvistaa nuorten osallisuutta. Kouluvierailut ovat myös mielekästä vaihtelua nuorille arkipäiväisen aherruksen keskelle.

Kestävän kehityksen teemat lähtökohtaisesti ovat nuorille tärkeitä. Siksi onkin tärkeää toiminnan avulla kehittää nuorten tietoisuutta eri aiheista, jotta nuoret osaavat vastata tulevaisuuden haasteisiin niin omassa elämässään kuin laajemmallakin skaalalla. Pakopeli työpajan muotona on totta kai kiinnostanut nuoria kouluvierailuilla eniten. Sanoisin kuitenkin, että usein vierailuilla kuulee myös paljon ”miksi” kysymyksiä. Eli nuoria kiinnostavat asioiden ja ilmiöiden perimmäiset syyt ja seuraukset. Esimerkiksi miksi viherpesusta tulisi olla huolissaan tai miksi planeetastamme tulisi pitää huolta. Toiminta vahvistaa nuorten osallisuutta, koska nuoret pääsevät itse konkreettisesti tekemään ja saamaan oivalluksen tunteita työpajojen aikana. Esimerkiksi Vainua viherpesu -pakopelin aikana nuoret saavat itse harkita näkemänsä todistusaineiston perusteella, millainen lopputulos työpajalla on. Tällöin he voivat pohtia omaa rooliaan ilmiön suhteen myös laajemmassa mittakaavassa.

Mieleenpainuvinta kouluvierailuilta on ehdottomasti ollut nuorten innostus uusiin ja erilaisiin opetuksellisiin menetelmiin. Olen kouluvierailujen avulla päässyt myös matkustamaan sellaisiin paikkoihin, joissa en varmasti ikinä olisi muuten tullut käymään. Yksittäinen mieleenpainuva hetki oli viime keväänä kakkukahvit pienen paikkakunnan koulun opettajanhuoneessa kouluvierailijakaverin kanssa. Olen oppinut kouluvierailijana toimiessani itse aivan valtavasti. Olen oppinut esiintymistaitoja, vuorovaikutustaitoja sekä paljon uutta myös nuorten maailmasta nykypäivänä. Olen myös oppinut erilaisten kasvatuksellisten menetelmien vahvuuksia sekä sitä, milloin työpajatyöskentely on tehokkaimmillaan.

——————————————————-

Vainua viherpesu -kouluvierailuja toteutettiin lukuvuonna 2023-2024 saman nimisessä hankkeessa yhteistyössä Eetin ja Taksvärkin kanssa. Hankkeessa tuotetun Vainua viherpesu -oppaan opettajille ja kasvattajille löydät Eetin verkkosivuilta. Hanketta rahoittivat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Wihurin säätiö.

Pikamuodista hitaaseen muotiin -kouluvierailuja totutettiin vuonna 2023. Seppo-alustalla toimiva peli on yhä tilattavissa Pelit ja kouluvierailut -sivultamme. Hanke toteutettiin yhteistyössä EetinJosko-suunnittelijakollektiivin sekä Fuusio oppijat ry:n kanssa. Hanketta rahoitti Koneen säätiö.

Tutustu tilattavissa oleviin palveluihimme: kouluvierailut, mobiilipelit sekä käynnissä olevat täydennyskoulutuksemme löytyvät kootusti täältäNote-viestin avulla voit myös saada ajankohtaiset kouluvierailuinfot ja tiedon muista kouluille suunnatuista palveluistamme omaan sähköpostiisi.