Hyppää sisältöön

Keskustellaan rauhasta -Digiraati

Aikataulu:

llmoita ryhmäsi mukaan keskustelemaan rauhasta ja turvallisuudesta perjantaina 18.9. klo 9–12!

Keskustellaan rauhasta -raadit on tarkoitettu 7.-9.-luokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille. Raadissa oppilaat pohtivat sitä, mitä rauha nuorille tarkoittaa ja mikä uhkaa rauhaa. Lisäksi keskustellaan siitä, miten nuoret voivat osallistua rauhan rakentamiseen, millaisia tunteita sodat ja konfliktit herättävät ja mitä aikuisten tulisi huomioida keskustellessaan näistä asioista nuorten kanssa.

Digiraatiin voi osallistua yhden oppitunnin aikana pe 18.9. vapaasti klo 9-12 välillä. Me Nuorten Akatemialta ja Punaiselta Ristiltä olemme tuolloin mukana ohjaamassa ja moderoimassa keskustelua, mutta on tärkeää, että myös opettaja tai ryhmän ohjaaja on mukana seuraamassa keskustelua. Jokaiseen raatiin osallistuu luokkia parista eri koulusta, mikä vahvistaa oppilaiden anonymiteettia ja rikastaa keskustelua.

Huomaathan, että jokainen oppilas tarvitsee osallistuakseen joko tietokoneen, tabletin tai kännykän.

Lähetämme mukaan ilmoittautuneille materiaalin, jonka voitte käydä oppitunnin aluksi yhdessä läpi. Materiaali johdattaa aiheeseen ja opastaa selkeästi, miten Digiraati.fi-alustalle rekisteröidytään ja raatiin osallistutaan käytännössä.

Raatien päätyttyä laadimme raatikeskustelujen pohjalta loppulausuman eli yhteenvedon, jossa tiivistetään oppilaiden esiin nostamat ajatukset ja kehittämisideat. Lähetämme loppulausumat mukaan ilmoittautuneille kouluille. Viestimme aiheesta tuolloin myös järjestöjemme kanavissa.

Digiraati on erinomainen paikka vahvistaa nuorten kaveritaitoja sekä ilmaisukykyä, kehittää tietoteknisiä valmiuksia ja harjoitella osallistumista ja vaikuttamista, linkittyen useisiin laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin.

Raadit järjestää opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Nuorten Akatemian ja Suomen Punaisen Ristin yhteinen Nuorten osallisuuden kehittämishanke (Nuoske).

 Ilmoittautuminen päättyy keskiviikkona 16.9. klo 15.00

Mikä ihmeen Digiraati?

Digiraati on oikeusministeriön ylläpitämä verkkopalvelu lasten ja nuorten keskusteluun ja kuulemiseen. Digiraati.fi on luotettava ja turvallinen osallistumisen alusta, jolla käydään keskustelua ohjatusti ja anonyymisti ennalta sovituista aiheista. Keskustelun järjestäjä muodostaa keskustelun pohjalta loppulausuman, joka välitetään eteenpäin esimerkiksi päättäjille, medialle, viranhaltijoille tai muille aiheeseen liittyville ja vaikuttaville tahoille.

Katso alla olevalta videolta oppilaiden kokemuksia kouluruokaa käsitelleeseen raatiin osallistumisesta sekä opettajan ajatuksia Digiraadin hyödyntämisestä.


Kysyttävää? Ota yhteyttä:

Niina Salmi, kehittämispäällikkö, Nuorten Akatemia
puh. 050 464 5559 / niina.salmi@nuortenakatemia.fi

Jaa somessa: