Hyppää sisältöön

Monipuolisia tehtäviä ja opintojen soveltamista käytäntöön – kevät harjoittelijoidemme silmin

Nuorten Akatemian kevään -25 harjoittelijat ovat päässeet mukaan monipuolisiin tehtäviin ja tuomaan omaa osaamistaan osallisuuden, viestinnän ja kouluyhteistyön pariin. Milja Mustonen, Ronja Hakala ja Rebecka Björklund kertovat taustastaan, odotuksistaan ja siitä, mitä kaikkea heidän harjoittelujaksoonsa on kuulunut. Tarinoista välittyy innostus uuden oppimiseen ja halu vaikuttaa nuorten arkeen. Lue alta, millaisia ajatuksia kevään harjoittelu on herättänyt.

Milja Mustonen

Milja Mustonen asuu Helsingissä ja viimeistelee opintojaan Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa. Hän on opiskellut politiikan ja viestinnän koulutusohjelmassa ja aikoo valmistua maisteriksi kesään mennessä. Opinnoissaan Milja on keskittynyt politiikan ja viestinnän tutkimuksen lisäksi sukupuolentutkimukseen ja sosiaalitieteisiin.

Miljaa innosti hakemaan Nuorten Akatemiaan kiinnostus nuorten osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseen. Häntä houkuttelivat myös organisaation monipuolinen toimintakenttä ja työtehtävät, sillä niiden kautta hän on päässyt soveltamaan opintojensa tuomaa osaamista käytännössä.

Harjoittelussaan Milja työskenteli Pakopeli itsenäisyyteen- ja GameIn-hankkeiden parissa. Lisäksi hän on osallistunut Vuorovaikutuksen ja osallisuuden johtamisen -koulutuskokonaisuuteen, jossa hän on päässyt mukaan järjestämään ja fasilitoimaan koulutuksia niin paikan päällä kuin etänä.

Milja odotti harjoittelulta erityisesti osallistavien koulutusmenetelmien oppimista. ”Pelillistäminen kiinnosti, sillä se oli minulle täysin uusi maailma. Halusin myös kehittää osaamistani koulutussuunnittelussa ja fasilitoinnissa sekä syventää ymmärrystäni hanketyöskentelyn eri vaiheista ja taustaprosesseista”, Milja kertoo.

Vahvuuksikseen Milja mainitsee positiivisen ja oppimismyönteisen asenteensa sekä kyvyn tarttua uusiin tehtäviin innostuneesti ja ennakkoluulottomasti. Hän hallitsee hyvin monia asioita samanaikaisesti eikä kiireinen tempo helposti hetkauta häntä. Harjoittelujakson aikana Milja on erityisesti kehittänyt projektinhallintataitojaan sekä viestinnällistä osaamistaan.

Hauska fakta Miljasta:

Asetin viime vuonna itselleni tavoitteeksi katsoa mahdollisimman monta Tom Hanksin elokuvaa, sillä en ollut nähnyt niistä yhtäkään. Nyt mennään jo elokuvassa numero 37, mutta vielä riittää työtä!

Ronja Hakala

Ronja Hakala on Tampereelta, ja hän opiskelee yhteiskuntatieteitä Tampereen yliopiston nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen maisteriohjelmassa. Aiemmalta koulutukseltaan hän on yhteisöpedagogi.

Nuorten Akatemiaan Ronjan toi kiinnostus osallisuuteen – teemaan, joka on ollut keskeinen sekä hänen opinnoissaan että aiemmissa työtehtävissään. Hän kuuli ensimmäistä kertaa Nuorten Akatemiasta tuttavaltaan, joka oli ollut siellä harjoittelussa. Myöhemmin harjoittelupaikkaa pohtiessaan, hän palasi ajatukseen ja tutustui organisaation toimintaan verkkosivujen kautta. Nuorten Akatemian osallisuuteen painottuva työ teki vaikutuksen, ja Ronja innostui mahdollisuudesta syventää osaamistaan ja ymmärrystään aiheen parissa.

Harjoittelunsa aikana Ronja on osallistunut mm. Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden koordinaatio -hankkeen eri tehtäviin, projektien suunnitteluun ja toteutukseen sekä viestintään. Osallisuuden teemat kulkevat vahvasti mukana eri työtehtävissä. ”Odotin innolla, että pääsen syventymään osallisuuden teemoihin, oppimaan osallistavien menetelmien hyödyntämisestä sekä harjoittelemaan ryhmien fasilitointia, ja nämä kaikki toteutuivat harjoitteluni aikana”, Ronja toteaa.

Ronjan vahvuuksia työntekijänä ovat erityisesti organisointitaidot ja kohtaamistaidot. Hän haluaa kehittyä osallisuuden asiantuntijaksi ja oppia lisää siitä, miten osallisuuden merkitystä voidaan esitellä, millaisia työkaluja sen edistämiseen on käytettävissä ja miten osallisuutta voidaan mitata.

Hauska fakta Ronjasta:

Haaveilen Lapissa asumisesta. 

Rebecka Björklund

Rebecka Björklund on alun perin kotoisin Vaasasta, mutta on asunut Helsingissä jo neljä vuotta. Hän opiskelee sosiologian maisteriohjelmassa Helsingin yliopistossa ja on täydentänyt opintojaan sosiaalipolitiikan, kehityspsykologian ja sosiaalityön kursseilla.

Nuorten Akatemia kiinnosti Rebeckaa, koska hän on aina haaveillut työstä, jossa edistetään nuorten hyvinvointia ja etsitään ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin. Lisäksi hän halusi pitkään työskennellä järjestösektorilla ja koki harjoittelun tarjoavan loistavan tilaisuuden oppia uutta ja kehittyä ammatillisesti.

Harjoittelujaksonsa aikana Rebecka on työskennellyt erityisesti koulujen toimintatiimissä ja siihen liittyvissä hankkeissa sekä kansainvälisissä projekteissa. Koska ruotsi on hänen äidinkielensä, hän on osallistunut lisäksi materiaalien kääntämiseen ruotsiksi ja ruotsinkielisen verkkosivuston kehittämiseen.

”Odotin työskentelyä järjestössä, joka toimii tärkeiden arvojen pohjalta ja auttaa rakentamaan parempaa arkea nuorille. Oli hienoa päästä soveltamaan opintoja käytännössä ja uskon, että harjoittelu tarjosi arvokasta oppia”, Rebecka kertoo.

Rebecka kuvailee vahvuuksikseen yhteistyökyvyn, vuorovaikutustaidot ja uteliaisuuden uuden oppimiseen. Harjoittelussa hän on kehittänyt erityisesti fasilitointitaitojaan sekä oppinut, kuinka luodaan materiaaleja ja menetelmiä ja järjestetään toiminnallisia työpajoja.

Hauska fakta Rebeckasta:

Olin ala-asteella näyttelijä lastenohjelmassa 😎

Seuraavan kerran Nuorten Akatemia rekrytoi harjoittelijoita syksylle 2025. Lisätietoa harjoittelusta meillä löydät sivulta Avoimet työ- ja harjoittelupaikat.