Under början av året har vi testat fadderklasser som en metod för att utveckla dialogen mellan unga och beslutsfattare. Praktiskt har detta genomförts genom tre fadderklasser från olika delar av Finland, som fått dela sina tankar och diskutera välmående, jämlikhet och sina framtidsvisioner med idrotts-, och ungdomsminister Sandra Bergqvist.
Under våren har två högstadieklasser och en grupp från en yrkesläroanstalt deltagit i projektet som hittills bestått av två olika workshoppar. Under workshopparna har eleverna fått videohälsningar från ministern, en av fadderklasserna har diskuterat med henne via Teams, och en annan träffade henne personligen då hon besökte en workshop.
I den första workshopen diskuterades ungas välmående samt hur man ska arbeta emot diskriminering och rasism. Eleverna fick dela med sig av sina egna erfarenheter och reflektera kring vad som skulle öka ungas välbefinnande och välmående. De lyfte också fram sina tankar om hur samhället borde hantera diskriminering och rasism.
Vänner, familj, fritidsintressen och att få göra saker man tycker om lyftes fram som viktiga faktorer för välmående. Det framkom också att vuxna och unga borde agera mot mobbning, diskriminering och rasism. Även beslutsfattare önskades prata mer om rasism och tydligt visa att det är fel.
Den andra workshopen fokuserade på framtiden, framtidstro och visioner. Genom olika övningar fick eleverna fundera på hur de ser på sin framtid: vad som är viktigt för dem och i vilket slags samhälle de vill leva i framtiden.
Unga beskrev en framtid där världen är mer hållbar, där det inte finns krig, där naturen och människorna mår bra och där samhället stöder dem som behöver hjälp. Samtidigt skiljde sig framtidsbilderna som eleverna hade om samhället och miljön ofta från deras önskade visioner. Många trodde att framtiden innebär krig, otrygghet, ekonomisk kollaps och miljöförstöring. En del hade en mer positiv syn, särskilt när det gällde deras personliga framtid.
Vad handlar projektet om?
Fadderklasserna är en del av NUOSKE-projektet – ett samarbete med Finlands Röda Kors. NUOSKE är ett utvecklingsprojekt som främjar ungas delaktighet, med ett av målen att skapa mer kontakt mellan idrotts-, sport- och ungdomsministern och unga i olika delar av landet, med hjälp av olika metoder. Tanken med fadderklasserna är att även sådana unga vars röster annars kanske inte skulle höras ska få delta och få direkt kontakt med beslutsfattare.
Under hösten fortsätter projektet med nya workshoppar, möten och möjligheter till dialog genom fadderklasserna. Vi ser fram emot fortsatt samarbete med den nya ministern Mika Poutala – och framför allt att vi även i fortsättningen kan möjliggöra ungas direkta deltagande i samhällsfrågor som berör dem.