Hyppää sisältöön

Perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen lakiuudistuksen lasten ja nuorten kuuleminen

Osana hallitusohjelman uudistuksia Suomen perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tukea kehitetään. Tavoitteena on taata riittävä tuki jokaisella oppimisen tuen asteella ja keventää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. Uudistuksen valmistelun tueksi opetus- ja kulttuuriministeriö halusi selvittää lasten ja nuorten näkemyksiä nykyisestä oppimisen tuesta ja parannustarpeista. Nuorten Akatemia toteutti kuulemisen yhteistyössä SOS-Lapsikylän kanssa.

Kuuleminen toteutettiin työpajojen ja sähköisten kyselyiden avulla perusopetuksen vuosiluokkien 1–9 oppilaille. Työpajat järjestettiin pienimmille ikäryhmille, kun taas kyselyihin vastasivat pääasiassa ylemmät luokat. Kuulemisen avulla tavoitettiin yhteensä 2916 oppilasta eri puolilta Suomea. Oppilaiden näkemykset analysoitiin sekä sisällönanalyysin että tilastollisin menetelmin, jolloin saatiin kattava kuva lasten kokemuksista oppimisen tueksi tarvittavista asioista.

”Haluaisin että opettaja jäisi hetkeksi viereen ja auttaisi”

Kuulemistyöpajaan osallistunut oppilas

Kuulemisen tuloksista ilmeni, että suurin osa oppilaista kokee saavansa tukea oppimiseen sekä koulussa että kotona. Oppilaat toivat esille erityisesti opettajan tai muun aikuisen antaman henkilökohtaisen tuen merkityksen. Moni oppilas toivoo, että opettaja voisi viipyä vieressä tarvittaessa pidempään ja tarjota apua heti avuntarpeen ilmaannuttua. Erityisen tärkeänä pidettiin myös rauhallista oppimisympäristöä ja selkeitä oppimateriaaleja.

Oppimisen esteinä mainittiin keskittymistä häiritsevä melu, vireystilan haasteet sekä korkeat vaatimustasot, jotka voivat lisätä stressiä ja ahdistusta. Varsinkin 7.–9. luokkien oppilaat nostivat esiin yksityiskohtaisia toiveita muun muassa opetustavoista ja materiaaleista, mikä osoittaa tarvetta entistä yksilöllisemmälle tuelle.

Tulosten mukaan oppimista edistävät myös muut oppilaat. Ystävällinen ja kannustava ilmapiiri lisää motivaatiota, ja toiset oppilaat tarjoavat usein tukea neuvomalla ja yhdessä tekemällä. Myös tauot, pelit ja leikit ovat oppilaille tärkeitä keinoja rentoutua ja oppia moninaisia taitoja.

Kuulemisen vaikutukset lain valmisteluun ja päätöksentekoon

Kuulemisen tuloksia on hyödynnetty osana esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea koskevan hallituksen esityksen valmistelua. Koska suuri osa peruskoululaisista kaipaa konkreettista tukea ja kannustavaa oppimisympäristöä, heidän näkemyksiensä huomioiminen päätöksenteossa on erityisen tärkeää, jotta oppilaille voidaan tarjota sellaista tukea, jonka he itse kokevat merkitykselliseksi. Oppilailta kerätty palaute muistuttaa, miten suuri merkitys turvallisella oppimisilmapiirillä ja aidolla aikuisen läsnäololla on nuorten oppimiskokemuksiin. Näitä näkemyksiä tullaan hyödyntämään jatkossakin perusopetuksen kehittämisessä.

Lue lisää:

Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisu Valtioneuvoston julkaisuarkistossa: ”Haluaisin että opettaja jäisi hetkeksi aikaa viereen ja auttaisi” : Perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen lakiuudistuksen lasten ja nuorten kuuleminen (pdf)