Hyppää sisältöön

Lukupeli Minna Canthista

Oppimispeli innostaa lukemaan Minna Canthin teoksia ja tutustumaan teosten kautta 1800-luvun suomalaiseen yhteiskuntaan. Pelissä pääsee myös testaamaan tietämystään Minna Canthista, pohtimaan Canthin merkitystä nykypäivänä sekä ideoimaan vaihtoehtoisen lopun jollekin Canthin tuotannon teokselle. Peli sopii hyvin äidinkielen tunneille, mutta sitä voi hyödyntää myös esimerkiksi historian tunneilla. Pelin avulla voi korvata esimerkiksi kirjallisuusesseen.

Pelaajat voivat pelata peliä yksin tai esimerkiksi pareittain. Lukemiselle voi antaa aikaa kuukauden tai muun yhdessä sovittavan ajan. Jos peliä pelataan pareittain, ei molempien tarvitse välttämättä lukea samoja teoksia.

Peli toimii Seppo-alustalla. Oppilaat pelaavat peliä omilla tableteilla, mobiililaitteillaan tai tietokoneilla. Peliohjaajana toimii opettaja/ohjaaja. Nuorten Akatemian mobiilipelit ovat oppilaitoksille ja muille nuorten ryhmille täysin maksuttomia, eikä tilaajalla tarvitse olla valmiiksi Seppo-lisenssiä.

Kohderyhmä: yläkoulu2. aste
Teemat: Minna Canth, kirjallisuus, suomalainen kulttuuri

Peli on kehitetty Seppo.io:n lukupelikilpailuun ja oli toinen palkituista peleistä. Kilpailun tavoitteena oli innostaa nuoria lukemaan tuottamalla opettajille opetusmateriaalia, jolla oppilaat saataisiin tarttumaan kirjaan entistä useammin.

Tilaa tästä

Lukupeli Minna Canthista -peliä voi esimerkiksi hyödyntää äidinkielen opetuksessa. Katso alta opetussuunnitelmasta poimimamme ehdotukset siitä, miten peliä voi hyödyntää yläkoulussa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa:

Opetussuunnitelmiin voit tutustua sivulta eperusteet.opintopolku.fi.