Hyppää sisältöön

Myötätuntokeskustelu

Kouluvierailu sisältää toiminnallisia harjoituksia, joissa harjoitellaan myötätuntoista vuorovaikutusta ja eri näkökulmien sietämistä. Myötätuntokeskustelujen tavoitteena on edistää toista kunnioittavaa keskustelukulttuuria ja samalla luoda turvallisuutta kouluihin.

Kouluvierailulla virittäydytään teemaan pohtimalla myötätuntotekoja. Aiheeseen syvennytään tarinan ja keskusteluharjoitusten avulla. Lopussa pohditaan, mitä myötätuntotekoja nuoret ovat valmiita lähteä toteuttamaan luokassa.

Tällä kouluvierailulla ei käytetä älylaitteita. Vierailu perustuu kohtaamiseen, läsnäoloon ja keskinäiseen vuorovaikutukseen.

Myötätuntokeskustelun ohjaa aiheeseen koulutettu kouluvierailija.

Kouluvierailu on täysin maksuton.

Kesto: 75 min
Kohderyhmä: yläkoulu
Ryhmäkokosuositus: alle 30 oppilasta
Teemat: myötätunto, vuorovaikutus, yhteisöllisyys
Suunnitellut kouluvierailualueet: Pääkaupunkiseutu, Turku, Tampere, Jyväskylä, Oulu, Joensuu ja Kuopio. Huom. alueet varmistuvat lokakuun 2025 lopussa.

Myötätuntokeskustelut rahoittaa Turvallisuuden tukisäätiö.

Myötätuntokeskustelut aloitetaan marraskuussa 2025, ja niitä toteutetaan lukuvuoden 2024-2025 aikana yhteensä 50.

Tilaa Myötätuntokeskustelu ennakkoon.

Tilausohjeet ja lisätietoa kouluvierailujen käytännön järjestelyistä

Kouluvierailu sopii eri oppiaineisiin. Katso alta ehdotuksemme siitä, mihin opetussuunnitelman kokonaisuuksiin se mielestämme sopii.

Yläkoulun opetussuunnitelma

Sisältökokonaisuudet

  • Äidinkieli ja kirjallisuus: S1 Vuorovaikutustilanteissa toiminen
  • Terveystieto: S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys, S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy, S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri
  • Oppilaanohjaus: S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu, S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Laaja-alaisen osaamisen alueet

L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: Oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan mielipiteensä rakentavasti ja toimimaan osaamistaan soveltaen monenlaisissa esiintymis-, yhteistyö- ja vuorovaikutustilanteissa. Oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä sekä noudattamaan hyviä tapoja.

L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: Kouluyhteisö ohjaa ymmärtämään, että jokainen vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin toistenkin hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. He saavat mahdollisuuden kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä kehittää tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilaat kasvavat huomaamaan ihmissuhteiden ja keskinäisen huolenpidon tärkeyden.

L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen: Osallistumalla oppilaat voivat harjaantua ilmaisemaan näkemyksensä rakentavasti, etsimään ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa sekä pohtimaan erilaisten toimintatapojen oikeutusta eri näkökulmista. Toiminnassa opitaan neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista.

(POPS 2014)